عضویت پرسش و پاسخ لینکها

مقالات

چگونه یک مقاله بنویسیم (چکیده)

گروه: مقاله و مقاله نویسی
۷ دی ۱۳۹۲

برای نوشتن یک مقاله مناسب و قابل قبول باید ابتدا اجزای آن را به خوبی بشناسیم. اجزای معمول یک مقاله استاندارد (از نوع علمی، پژوهشی) عبارتند از: چکیده، مقدمه، مبانی نظری و تئوریک، چارچوب نظری (مدل مفهومی)، روش تحقیق، یافته های پژوهش، بحث و نتیجه گیری، پیشنهادات.

1) چکیده:

چکیده مقاله آخرین قسمتی است که نوشته می شود و این امر به دلیل اطلاعاتی است که در چکیده باید گزارش گردد.

این اطلاعات عبارتند از:

1-1) مقدمه ای بسیار کوتاه: این بخش از چکیده که گاهی درازای آن در یک خط محدود می شود، برای آسودگی خواننده در ارتباط برقرار کردن با موضوع می باشد. مخصوصا اگر پژوهشگر با سازه (متغیر) جدیدی در پژوهش خود روبرو است، در این بخش باید با تعریفی در مورد آن متغیر آغاز کند. به طور نمونه پژوهشی را در فرض کنید با این عنوان: شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر معماری مدیریت دانش در سازمان های خدماتی (مورد مطالعه: دانشگاه تهران). همانطور که مشاهده می کنید سازه (متغیر) معماری مدیریت دانش مفهومی بدیع است که از ادبیات و پیشینه زیادی برخوردار نیست. بنابراین بخش اول چکیده این مقاله می تواند اینگونه نگاشته شود:

معماری مدیریت دانش یکی از مباحث جدید مطرح شده در ادبیات مدیریت و سازمان است که به سیستم مدیریت دانشی اطلاق می گردد که حمایت کننده دو خصیصۀ ضمنی و صریح دانش است.

1-2) هدف پژوهش: این قسمت بیانگر مقصود نویسنده از انجام پژوهش است. در اکثر مواقع از نظر نگارش، هدف پژوهش دقیقا با عنوان تحقیق برابری می کند. یعنی به طور نمونه در مورد مثالی که بیان شد، هدف پژوهش نیز عبارت است از: شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر معماری مدیریت دانش در دانشگاه تهران.

1-3) بیان مختصری از روش انجام تحقیق: در این بخش به طور خلاصه قسمت های مهم روش شناسی پژوهش گزارش داده می شود. از جمله نوع پژوهش، جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه

1-4) روش تحلیل داده ها: در این قسمت شیوه خاص تحلیل داده ها بیان می شود و در اکثر مواقع نرم افزار آماری که برای تحلیل استفاده شده است نیز نام برده می شود. به طور نمونه اگر از روش مدل سازی معادلات ساختاری و به طور خاص از نرم افزار لیزرل برای تحلیل داده ها استفاده شود، گزارش این قسمت اینگونه خواهد بود: برای تحلیل داده ها از روش مدل ­سازی معادلات ساختاری و نرم­ افزار LISREL 8.8 در دو بخش مدل اندازه­ گیری و بخش ساختاری استفاده شد. در بخش اول ویژگی­های فنی پرسشنامه شامل پایایی و روایی بررسی گردید و اصلاحات لازم در مدل نهایی صورت پذیرفت. در بخش دوم، ضرایب معناداری نرم­افزار برای بررسی فرضیه­ های پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند.

1-5) بیان مختصر یافته های پژوهش: در این قسمت یافته های تحقیق که از تأیید یا رد فرضیه های پژوهش حاصل شده اند، بیان می شوند. به طور نمونه در مثال مطرح شده در صورت تأیید فرضیه اصلی پژوهش بعد از تحلیل داده ها، باید در قسمت 1-5) چکیده اینگونه گزارش داد: در پژوهش حاضر، عوامل موثر بر معماری مدیریت دانش در دانشگاه تهران در هشت مورد شناسایی شد که مهمترین آنها عبارتند از: ...، ... و ... .

منبع: meyaar.ir

کپی با ذکر منبع هیچ گونه اشکالی ندارد.

 

منبع: گروه معیار
مولف: گروه معیار