عضویت پرسش و پاسخ لینکها

مقالات

چگونه یک مقاله بنویسیم (بخش مقدمه)

گروه: مقاله و مقاله نویسی
۷ دی ۱۳۹۲

مقدمه تحقیق قسمت دوم هر مقاله هست که شامل بخش های مختلفی است. بر خلاف نظر بعضی ها که این بخش رو بی اهمیت و فقط مقدمه ای برای تحقیق می دونند، قسمت های مهمی توی این بخش هست که خیلی مهم هستند. این قسمت از مقاله چکیده ای از قسمت بیان مساله پایان نامه هست و بیشتر قسمت های بیان مساله در این بخش هم باید اشاره شود.

قسمت های مختلف مقدمه عبارتند از:

1)مقدمه اولیه

2) متغیرهای پژوهش

3) ابعاد متغیرها

4)محيط مسأله

5)خود مسله (اهمیت و ضرورت پژوهش)

6)نتايج حل مسأله

7)پيامدهاي ناشي از عدم حل مسأله

8)چگونگي حل مسأله

9) بیان سوال اصلی تحقیق

 

 1) مقدمه اولیه

این قسمت در حقیقت همون قسمتی هست که با نگاه ساده به مقدمه اشاره میشه. یعنی در این بخش کافیه که فقط مقدمه ای کوتاه، مختصر و اولیه برای آشنایی خواننده با تحقیق نگارش بشود که خواننده با موضوع آشنایی پیدا کرده و آماده بخش های بعدی تحقیق شود.

به نمونه ای از قسمت مقدمه اولیه که مربوط به مقاله ای با عنوان "مدل هماهنگی بین یادگیری سازمانی با ساختار سازمان و اثر آن بر بهبود عملکرد سازمان" است توجه کنید:

در دنیای پرتلاطم کنونی که محیط سازمان ها دارای ابهام و پیچیدگی زیادی بوده و تغییرات سریع و گسترده در تمامی ابعاد رخ می دهند، فقط سازمان هایی می توانند به حیات خویش ادامه دهند که بتوانند آگاهی بیشتری از محیط پیرامون خود و عوامل موجود در آن بدست آورده و با اتکابه دانش و آگاهی های خود از محیط بتوانند خود را با تغییرات و تحولات محیط انطباق دهند. دراین راستا سازمان های یادگیرنده می توانند نیاز های محیطی خود را تشخیص داده و ابزارهای لازم را جهت تطبیق خود با محیط فراهم آورند و اینگونه به حیات خود ادامه دهند.

 

یک راه دیگر هم برای نگارش این بخش وجود دارد و آن اینکه به جامعه آماری مورد مطالعه پژوهش اشاره شود. به طور مثال به نمونه ای از قسمت مقدمه اولیه که مربوط به مقاله ای با عنوان "بررسی تأثیر میانجی مدیریت دانش بر قصد کارآفرینانه کارکنان شاغل در صنعت بیمه" است توجه کنید:

صنعت بیمه در دنیای رقابتی امروز که روابط اقتصادی بین افراد، شرکت­ها و دولت­ها شدت گرفته است، به عنوان نهادهایی که ارتباط مستقیمی با توسعه جهانی دارند، مجبور به انطباق با تغییرات محیط و به روزشدن هستند (معماریانی و زنگویی نژاد، 1390). یکی از تغییراتی که صنعت بیمه با آن روبرو شد، خصوصی­سازی بود که در ایران از سال 1379 به صورت خصوصی­سازی از پایین آغاز گشت و در ادامه در سال 1388 با قانون اجرای سیاست­های کلی اصل 44 قانون اساسی، خصوصی سازی با واگذاری مالکیت شرکت­های بیمه دولتی ادامه پیدا کرد (کریمی و چشمی، 1389). در این صنعت که با تغییرات زیادی در دهه اخیر روبرو بوده است، توجه به منابع انسانی و تقویت مهارت­های آن در جهت بروز خلاقیت و نوآوری در آنها از مزیت­های رقابتی بنگا­ه­های بیمه به شمار می­رود.

 

2) متغیرهای پژوهش

در این قسمت تعریف و توضیح خیلی کوتاه و مختصر درباره متغیرهای پژوهش ارائه می شود. به  طور نمونه در مقاله ای که یادگیری سازمانی یکی از متغیرهای اصلی است، در بخش متغیرهای پژوهش در مورد یادگیری سازمانی باید عبارتی مثل این آورده شود:


 

یادگیری سازمانی اکتساب و کاربرد دانش ،مهارت ها،ارزش ها،عقاید و نگرش های ثمربخش در جهت نگهداری، رشد و توسعه سازمان است.

 

3) ابعاد متغیرها

در این بخش به دنبال تعاریف متغیرها، ابعاد آنها هم آورده می شود. اطلاعات ابعاد متغیرها از مدل اصلی پژوهش که محقق قصد استفاده از آن را دارد سرچشمه می گیرد. به عنوان نمونه یادگیری سازمانی را در نظر بگیرید که یک محقق از مدل مارکوارت (2002) برای ابعاد آن استفاده می کند که یادگیری، سازمان، افراد، دانش و فناوری است. بنابراین بخش متغیرهای پژوهش و ابعاد متغیرها در مورد این مقاله فرضی باید اینگونه نگارش شود:

یادگیری سازمانی اکتساب و کاربرد دانش ،مهارت ها،ارزش ها،عقاید و نگرش های ثمربخش در جهت نگهداری، رشد و توسعه سازمان است که طبق مدل مارکوارت (2002) از پنج بعد یادگیری، سازمان، افراد، دانش و فناوری تشکیل شده است.

 

4)محيط مسأله

در این قسمت محیطی که مساله در آنجا رخ داده است و پژوهشگر قصد حل مساله در آنجا را دارد توضیح داده می شود. نکته مهم اینکه مورد مطالعه و جامعه آماری همان محیط مساله است که در اینجا باید به آن اشاره مختصری نمود. به طور مثال فرض کنید تحقیقی درباره یادگیری سازمانی و با عنوان "بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمان (مورد مطالعه: نمایندگی های بیمه آسیا در شهر تهران)" در صنعت بیمه انجام شده است. در این صورت قسمت محیط مساله به صورت زیر باید نگارش شود:

 

صنعت بیمه در دنیای رقابتی امروز که روابط اقتصادی بین افراد، شرکت­ها و دولت­ها شدت گرفته است، به عنوان نهادهایی که ارتباط مستقیمی با توسعه جهانی دارند، مجبور به انطباق با تغییرات محیط و به روزشدن هستند (معماریانی و زنگویی نژاد، 1390). یکی از تغییراتی که صنعت بیمه با آن روبرو شد، خصوصی­سازی بود که در ایران از سال 1379 به صورت خصوصی­سازی از پایین آغاز گشت و در ادامه در سال 1388 با قانون اجرای سیاست­های کلی اصل 44 قانون اساسی، خصوصی سازی با واگذاری مالکیت شرکت­های بیمه دولتی ادامه پیدا کرد (کریمی و چشمی، 1389). در این صنعت که با تغییرات زیادی در دهه اخیر روبرو بوده است، توجه به منابع انسانی و تقویت مهارت­های آن در جهت بروز خلاقیت و نوآوری در آنها از مزیت­های رقابتی بنگا­ه­های بیمه به شمار می­رود.

 

5)خود مسله (اهمیت و ضرورت پژوهش)

این قسمت که مهمترین بخش مقدمه به شمار می رود، نشان دهنده مساله، نیاز و مشکلی است که پژوهشگر به آن پی برده و قصد حل آن را دارد. از موارد مفیدی که در این بخش می توان ارائه داد، آمار و ارقام مستندی است که به وجود مساله و مشکل و یا اهمیت موضوع تاکید می کند. برای نمونه تحقیقی را در نظر بگیرید که درباره تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی انجام شده است. محقق در قسمت مساله از مقدمه مقاله می نویسد:

 

در کشورما تعداد پژوهش های دانشگاهی از میزان بالایی برخوردار است و به طور نمونه طبق آمار سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تعداد مقالات چاپ شده از طرف محققان ایرانی در مجلات معتبر ISI، در طی سال های 86 و 87 به ترتیب 9061 و 13565 عدد می باشد در حالی که در این سال ها تنها به ترتیب 127 و 85 طرح پژوهشی از طرف دستگاه های ذیربط با مشارکت کارفرما ها به اجرا در آمده اند و خلأ بزرگی در پیاده سازی نتایج تحقیقات علمی در کشور به چشم می خورد.


 

6)نتایج حل مسأله

در این قسمت پژوهشگر پیش بینی می کند که در صورت حل مساله، چه نتایج و فوایدی حاصل می گردد. به طور نمونه در مورد موضوع فرضی مثال بالا، می نویسد:

در صورت توجه بیشتر به تجاری سازی پژوهش های دانشگاهی، خلا ایجاد شده بین دانشگاه و صنعت کمتر شده و نتایج تحقیقات علمی بیشتر به صحنه عمل نزدیک می شوند.

 

7)پيامدهاي ناشي از عدم حل مسأله

این قسمت نیز عینا برعکس قسمت قبل نگارش می شود. در اکثر مواقع نگارش یکی از این دو قسمت کافی است ولی در مواردی که محقق قصد داشته باشد به عمق مساله تاکید بیشتری کند، این قسمت را نیز اضافه می کند. به طور نمونه در مورد مثال فرضی بالا، می نویسد:

در صورت عدم توجه به موضوع تجاری سازی تحقیقات علمی، شکاف ایجاد شده بین دانشگاه و صنعت عمیق تر شده و محققین و پژوهشگران فرصتی برای عملی ساختن نتایج پژوهشهایشان نمی یابند.

 

8)چگونگي حل مسأله

این قسمت نیز که از مهمترین بخش های مقدمه است، به نحوه حل مساله از دید پژوهشگر می پردازد. در این قسمت محقق موظف است که اعلام کند چگونه و از چه طریق قصد حل مساله اعلام شده را دارد.

اگر محقق از پرسشنامه، مصاحبه و یا دیگر راه های جمع آوری اطلاعات استفاده نموده است باید در این قسمت گزارش دهد. همچنین افرادی که با آنها مصاحبه و یا قصد پر کردن پرسشنامه را دارد، در این قسمت باید اعلام شود. هم چنین اگر تحقیق صرفا کتابخانه ای باشد نیز در این قسمت باید اعلام شود که با مرور مبانی نظری و تحقیقات پیشین قصد حل مساله را دارد. به طور نمونه در مورد مثال بالا که به تجاری سازی اشاره دارد اینگونه می توان بیان نمود:

 

در این پژوهش تلاش شده است که مقوله تجاری سازی دانش در دانشگاه شهید بهشتی در سال 1389 بررسی شود و برای حل مسأله نیز سعی شده است از نظر سنجی اساتید دانشگاه و فعالان صنعت استفاده شود که با جواب دادن به پرسشنامه های این پژوهش تحلیل می گردد. پرسشنامه های پژوهش از مرور مبانی نظری و همچنین مصاحبه های نیمه ساختار یافته تهیه خواهند شد و توزیع آنها بین نخبگان دانشگاهی و صنعتی در جامعه آماری پژوهش صورت می پذیرد. تحلیل داده های جمع آوری شده، تفسیر نتایج در مورد رد و قبولی فرضیه ها و همچنین مقایسه یافته ها با نتایج تحقیقات پیشین مرتبط، راهکارهایی مناسب برای حل مساله موجود ارائه خواهند داد.

تهیه: meyaar.ir

کپی با ذکر منبع بدون اشکال است 

منبع: گروه معیار
مولف: گروه معیار