عضویت پرسش و پاسخ لینکها

مقالات

تعیین حجم نمونه برای انجام یک تحقیق علمی

گروه: مسائل پژوهشی افراد
۳ دی ۱۳۹۲

 تعیین جامعه آماری مناسب و بعد از آن تعیین حجم نمونه کافی همیشه یکی از دغدغه های محققین در انجام پژوهش ها بوده است. در مورد تعداد نمونه مناسب و کافی باید گفت که دو روش شناخته شده و معتبر وجود دارد که به صورت مکرر مورد استفاده محققین قرار می گیرد.

اولین روش استفاده از فرمول کوکران است که توسط کوکران معرفی شد. در این روش محقق با داشتن یک سری مفروضات که در ادامه می آید، می تواند حجم نمونه پژوهش خود را تعیین کند. فرمول کوکران عبارت است از:

n=(t2 pqN) / [(N-1)d2+t2pq]                                        :cochran formula

مفروضات فرمول کوکران:

t آماره استاندارد توزیع نرمال می باشد که در سطح اطمینان 95% برابر با 1.96 است.

N حجم جامعه آماری است که نشان از تمام افراد جامعه آماری است.

P احتمال موفقیت در انجام نمونه گیری و q احتمال شکست است که در اکثر مواقع محققین از روش احتمالی استفاده کرده و مقدار p و q را در پژوهش خود 0.5 اعلام می کنند.

d احتمال خطای اندازه گیری است که معمولا بین 0.08 و 0.05 متغیر می باشد و محقق بسته به اینکه تمایل به انتخاب اندازه نمونه کم یا زیاد داشته باشد، مقدار d را تغییر می دهد. به این ترتیب که در صورت انتخاب مقدار کم d اندازه نمونه بیشتر می شود و برعکس.

یک فایل اکسل از گروه معیار که حاوی فرمول کوکران هست پیوست شده که می توانید در \ایین همین صفحه در قسمت ضمیمه ها دریافت کنید. با این فایل به راحتی می تونید با داشتن حجم جامعه آماری و تعیین مقدار خطای اندازه گیری، تعداد نمونه را داشته باشید. علاوه بر این فرمول محاسبه تعداد نمونه وقتی که حجم جامعه معلوم نیست هم دراین فایل موجود است:

--------------------------------------------------------------------------
 

دومین روش استفاده از جدول مورگان است که توسط کرجسی و مورگان (1970) ابداع شد. در این روش محقق از یک جدول از پیش تعیین شده (جدول مورگان) استفاده می کند و به ازای تعداد جامعه آماری (N)، تعداد نمونه آماری پژوهش خود را تعیین می کند .زمانی که نه از واریانس جامعه و نه از احتمال موفقیت یا عدم موفقیت اطلاع داریم نمی توان از فرمول های آماری برای براورد حجم نمونه استفاده کرد بنابراین از جدول مورگان استفاده می شود.

فابل این جدول پیوست شده است.

منابع:

 Cochran W. (1977) Sampling Techniques 3rd Edition, Wiley publishers, New York

Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970) Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, Vol.30, 607-610

تهیه: meyaar.ir

کپی با ذکر منبع بدون اشکال است.

 رمز فایل های زیپ: meyaar.ir

 

منبع: گروه معیار
مولف: گروه معیار
ضمیمه ها